7e/8e vakantiedag Mahattan - Reisverslag uit Minneapolis, Verenigde Staten van hdpc kropopa - WaarBenJij.nu 7e/8e vakantiedag Mahattan - Reisverslag uit Minneapolis, Verenigde Staten van hdpc kropopa - WaarBenJij.nu

7e/8e vakantiedag Mahattan

Door: hdpc

Blijf op de hoogte en volg hdpc

10 Juli 2009 | Verenigde Staten, Minneapolis

Vrijdag 10 juli onze 7e vakantiedag

Sightseeing New York. Vandaag een ‘rondreis’ met een tour bus (klein) door Manhatten (Island), eigenlijk teveel om hier allemaal op te schrijven, maar hier volgt een poging: 09:45 opgehaald (als eersten) door tour guide en busje, daarna nog 6 andere gasten in twee andere hotels. Kennisgemaakt met Ocon uit Nigeria (was als enige man alleen), een echtpaar uit India (derde keer deze vakantie dat we het India verhaal van Harrie hebben moeten aanhoren, maar ja…) en een echtpaar en dochter uit Costa Rica, chauffeur Laurence twaalf jaar ervaring in het rijden door New York (> 8 miljoen inwoners) en tour guide ‘J.J.’. JJ begon met uitleg over New York, dat deze stad uit (5) verschillende boroughs (gedeeltes) bestaat: Queens, Manhattan, De Bronx, Brooklyn en Staten Island, wij gaan naar Manhatten vanaf Queens (waar ons hotel is) via (tol) tunnel naar Manhattan (Island). Deze tunnel is streng bewaakt, er mogen geen foto’s gemaakt worden, en wanneer je autopech krijgt, slepen ze je weg voor 350 Dollar, dit alles vanwege ‘9/11’. Als eerste gaan we naar Manhattan midtown, waar het gebouw van de UN (World Peace Headquarters) is gevestigd. In Midtown, zijn naast het UN gebouw, vele dure appartementen en flats, waaronder de Donald Trump Tower (gemiddelde verkoopprijzen van appartementen tussen 1,5 – 50 miljoen dollar). We hebben na een strenge toegangscontrole (gelijk aan het vliegveld) het UN gebouw bezichtigd, waar ook een expositie van de ‘world press foto 2009’ was. Daarna weer in de ‘bus’ en via de drukke straten (veel taxi ‘s/ Yellow cabs) naar Rockefeller centre en St. Patrick Cathedral (de grootste RK Kathedraal in de US). Zoals ons door JJ werd verteld rijdt een echte New Yorker agressief, hij had niks teveel gezegd. Met elkaar de St. Patrick Cathedral bekeken, zeer indrukwekkend. Om te ‘mogen’ trouwen in de Kathedraal, is een vergoeding van 25.000 Dollar genoeg, maar moet je na betaling nog wel twee jaar wachten. Voor een begrafenis, zijn dezelfde kosten verschuldigd, maar is er geen wachtlijst.. Tegenover de Kathedraal is het meest dure (privé bezit) commerciële complex in de wereld gevestigd: het Rockefeller centre. Ook was hier dichtbij het gebouw van de NBC (met aan de buitenkant in neon letters het ‘breaking news’ Daarna weer in de bus verder naar het Empire State Building in ‘lower’ Manhattan. Naast toeristische attractie, werken er ook nog dagelijks 20.000 mensen in het E.S. Building. In het E.S. Building via lift naar de 80e verdieping, hier in een andere lift naar de 86e verdieping, waar we een schitterend overzicht hadden over ‘The Big Apple’ (onder andere uitzicht op ‘central park’ en de Hudson rivier). Er werd op ‘hoog niveau’ gewerkt aan het E.S. Building, er werden letterlijk op de 86e verdieping steigers gebouwd en vastgezet (boren en schroeven). De dag was nog maar ‘half voorbij’ maar we hebben al meer gefilmd en gefotografeerd dan een normale drieweekse vakantie (met als gevolg batterijen bijna leeg…). Vanaf E.S. Building, met de bus, via Times Square, billboards van alle bekende musicals (Mamma Mia, etc.) en Planet Hollywood (Sylvester Stallone) een lunchstop. Na de lunchstop (sommigen van ons hadden hun broodje nog maar net op…) richting de haven (Battery Park), waar we met een veerboot worden overgebracht naar het eiland met de ‘Statue of Liberty’. Hier hebben we het Vrijheidsbeeld van alle kanten kunnen fotograferen (100 x ?) en filmen. Om in het Vrijheidsbeeld te mogen, moet je een speciaal toegangsbewijs aanvragen, gemiddelde wachttijd is 90 dagen (net iets te lang voor onze vakantie). Daarna weer terug met de veerboot vanaf het eiland naar Battery Park, waar de bus alweer stond te wachten om door te rijden naar ‘ground zero’ waar we een uitgebreide uitleg kregen van onze guide over de gebeurtenissen van 9/11: het zijn niet alleen de 2 Twin Towers die zijn neergestort, maar nog 5 andere gebouwen er omheen. Nadat het 2e vliegtuig in de Twin Towers vloog, werd meteen alle vliegverkeer over de gehele US stil gelegd omdat het duidelijk was dat het om een terroristische aanslag ging. Andere doelen, naast de Twin Towers, waren het Capitool, het Witte Huis, Vrijheidsbeeld, de Empire State Building, Pentagon en de Sears Tower in Chicago, zo bleek later. Iedereen moest geëvacueerd, maar dit kon alleen te voet. De plek waar het WTC stond (ground zero), was in werkelijkheid kleiner dan we allen gedacht hadden. De gehele plek was afgeschut en is nu weer een bouwplaats, waar een nog hogere toren komt, als onderdeel van het nieuwe WTC. Eerste toren is al af, de rest wordt wel afgebouwd, maar langzamer dan gepland, vanwege de recessie. Vanaf Ground Zero, terug met de bus, via Manhattan Bridge, naar Queens waar ons Hotel was. ’s Avond 19:30 weer terug in Hotel. Het was een ontzettend mooie dag met heel veel indrukken, teveel om allemaal op te noemen, maar wat we ook nog gezien hebben: China Town, een kerkhof van 5/5 kilometer, fifth avenue, Nesdaq en niet te vergeten het ‘straatbeeld’ van New York, de vele Yellow Cabs, NYPD (politie), gierende sirene ’s van brandweer en uiteraard de enorme mensenmassa. Na zo’n enerverende dag ben je dan wel toe aan een spelletje ROOK, dat hebben we dan ook nog even gedaan (in afwachting van onze bestelde Hamburger, we worden al aardig Amerikaans). Rond elf uur toch maar naar bed, want de volgende dag vroeg op voor ontbijt en dan om 08:30 vertrekken naar vliegveld voor een ‘complete’ dag vliegen, van JFK naar Minneapolis (2,5 uur vliegen), tussenstop van 3,5 uur en dan een vlucht vanaf Minneapolis naar Los Angeles (3,5 uur). Wordt een ‘lange dag’, zeker omdat we allemaal weer drie uur jonger worden (dit zal met name Harrie ten goede komen).

• 11 Juli 2009 - 21:43

Bert & Rina:

Heb je nog wat leuks gezien in NY......?
    Tsjonge jonge wat een indrukken doen jullie op zeg!! We kunnen ons voorstellen dat de batterijen van foto- en filmcamera's snel leeg zullen zijn. Dat wordt flink monteren wanneer jullie terug zijn. We nemen aan dat Harrie het Vrijheidsbeeld weer aan de buitenkant op is geklommen, nu je een pasje moest aanvragen dat net even te lang op zich laat wachten qua afgifte. Ik kan me indenken dat je van tevoren een veel groter beeld had van de oppervlakte van ground zero. Je hebt natuurlijk een bepaald immens beeld van NY en de gebouwen die daar staan. Je hebt dan hier in NL voor de TV niet door dat de gebouwen ook daar niet voor niets de hoogte in gebouwd worden en dus beneden "niet zo erg veel ruimte nodig hebben". Toch blijft het volgens mij een indrukwekkende ervaring daar te staan, wetende wat daar allemaal is gebeurd. En nu op naar LA, dus even oversteken zeg maar. Maar dan doen jullie weer de ervaring op dat het toch een immens groot werelddeel is dat jullie nu bezoeken. Hoe dan ook: probeer onderweg lekker te rusten en geniet weer van de volgende fantastische impressies. 't Is erg leuk en onderhoudend om jullie verslagen te lezen trouwens! Doorgaan daarmee dus!!
    Groeten uit Bedum.

• 12 Juli 2009 - 03:54

Geeke:

Wat moet je hierop zeggen op dit alles... wat een ervaringen doen jullie allemaal op.. Ben er zelf "stil " van... Ga aub door met jullie reisverhalen, want het is iedere keer weer een feestje om alles te lezen..
    Echt geweldig !!! Heel veel liefs uit herfstig Nederland.. xxxx big hug Geeke (is wat anders dan Big Mac, hoor )

• 12 Juli 2009 - 14:52

Pa En Ma Pals:

wat hebben jullie ontzettend veel gezien.

dit moet veel indruk op jullie maken.laatste nieuws vanuit emmen.rob en de gehele groep is veilig overgekomen in de oekraine.nog even met linda en johan gepraat. ook daar is alles naar wens.

groetjes van pa en ma met de gebruikelijke kussen.