6e vakantiedag Singaraja - Reisverslag uit Bali, Indonesië van hdpc kropopa - WaarBenJij.nu 6e vakantiedag Singaraja - Reisverslag uit Bali, Indonesië van hdpc kropopa - WaarBenJij.nu

6e vakantiedag Singaraja

Door: hdpc

Blijf op de hoogte en volg hdpc

29 Juli 2011 | Indonesië, Bali

Vrijdag 29 juli, onze 6e vakantiedag.

Vanmorgen na het ontbijt een bemo (= een klein oud versleten busje met open deur, wat wel zo fijn is vanwege de extreme hitte) aangehouden die ons, na enig onderhandelen over de prijs, naar de Pasar Anyar in Singaraja heeft gebracht. Dit is een soort markt bestaande uit een wirwar van nauwe steegjes volgepakt met allerlei verschillende koopwaar, groente, fruit, specerijen, vlees en vis en kip. Dit alles zonder koeling, dus je begrijpt dat hier een luchtje aan hangt. Ook zie je veel vrouwen met veel fleurige bloemetjes en bamboebladeren om offermandjes van te maken. Aangezien alles erg veel op elkaar lijkt en de lucht niet van de lucht is, besluiten we nog even buiten de pasar anyar verder te lopen. We worden aangesproken door een parkir. Deze man zorgt ervoor dat je veilig kunt in- en uitparkeren en int het parkeergeld voor de lokale overheid. We zien een riksja en willen daarmee naar het koninklijk paleis Puri Agung Singaraja gebracht worden.
Dit is het gerestaureerde paleis van de voormalige Koninklijke familie van Buleleng.
Het blijkt dat de riksja maar voor twee personen is en dus besluiten we dat Ciska en Diana met de riksja mogen en de heren de benenwagen nemen. De onderhandelingen beginnen…. Binnen de kortste keren staan er 8 mensen omheen die zich ermee bemoeien waaronder ook mensen die hun scooter voor vervoer aanbieden. De eigenaar van de riksja verstaat totaal geen Engels en via een tussenpersoon komt hij tot een vraagprijs van IDR 250.000. Hier gaan we natuurlijk niet mee akkoord. Het spel van bieden en tegen bieden is begonnen. Er wordt uiteindelijk een prijs afgesproken van IDR 100.000 welke na 2 minuten weer veranderd wordt in IDR 125.000. Hierop besluiten we door te lopen en naar een bemo op zoek te gaan (de tussenpersoon komt ons nog achterna en zegt dat 100.000 oké is maar nu hoeft het niet meer van ons). We spreken een prijs af van IDR 10.000 (=0,82) met de man van de bemo en deze brengt ons via een omweg naar het paleis. Achteraf bleek hij de weg niet te weten omdat hij ons kaartje niet kon lezen. Toen we de straat noemden was het hem plotseling duidelijk. Bij het paleis aangekomen pakken we eerst het meegenomen drinken en gaan vervolgens op zoek naar de ingang. (Paleiswacht is in geen velden of wegen te bekennen) Op goed geluk komen we via via uit in het “paleis”. (Niet te vergelijken met een Europees paleis.)
Hierna besluiten we terug te lopen naar het centrum van Singaraja omdat we graag ansichtkaarten willen kopen. (Ja we denken ook aan jullie, jullie ook aan ons :)) Maar zo te zien hebben ze hier van ansichtkaarten nog nooit gehoord. De voettocht naar Singaraja lijkt een veldslag te worden en daarom besluiten we toch maar weer een bemo aan te houden… Na lang wachten/lopen, ja hoor eindelijk een bemo. Deze zet ons af in het centrum, maar helaas geen ansichtkaarten. Daarom bij deze alvast de groeten :).
Hierna besluiten we dan met een bemo via een supermarkt weer naar het hotel te gaan. Om af te koelen nemen we een frisse duik in het zwembad. Heerlijk, daar wordt je weer mens van. Tegen 17.00 uur gaat de zon hier al onder en besluiten we naar boven te gaan om te douchen en daarna gezellig een kop koffie te drinken.
Vanavond zijn we vroeg aan tafel gegaan (nou ja 19.00 uur) om uiteindelijk om 21.15 uur weer op ons balkon te zitten, waar we nu dit verslag afsluiten.

• 29 Juli 2011 - 15:03

Ellen:

Geen foto's van de Riksja en Bemo's?? Ben heeeeeel benieuwd! Have fun nog! Xx

• 29 Juli 2011 - 15:08

Ellen:

Ow, sorry, toch wel foto's! M'n telefoon laadt de foto's hier op m'n telefoon errug traag!! Veel plezier nog daar!! Kusxx

• 29 Juli 2011 - 16:28

Pa En Ma Pals :

Hallo vakantiegangers Alweer een dag voorbij.Jullie hebben wel veel met warmte te maken.Is dit nou vervelend of is dit een andere warmte dan bij ons hier in Nederland?Jullie zeggen in het verslag dat allerlei eten kip maar ook vis ongekoeld wordt aangeboden.Kijk maar goed uit want eet beslist geen bedorven vis.Maar mag dat daar in Indonesie zo verkocht worden?.Jullie vinden het wel fijn dat jullie gebruik kunnen maken van de daar aanwezige bemo`s Bedankt voor jullie verslag en blijf genieten van jullie vakantie.De tijd gaat snel gebruik haar wel Hartelijke groeten en veel liefs van Pa en Ma..

• 29 Juli 2011 - 19:03

BNR Bert & Rina:

Nou, jullie hebben het niet makkelijk: de "noodzaak" om te onderhandelen met zo'n Bemo bestuurder, het bezoeken van de markt en dan gisteren: een twee uur durende massage!! Hoe houden jullie het vol!! Leuke foto's luitjes met mooie diepe kleuren. Maak er maar veel, dan kunnen we ze eens bekijken als jullie weer terug zijn. Maar dat duurt nog wel even. Eerst volop genieten met z'n vieren. Nog een welgemeende tip: Kiek goed uut wad of ie allemoal eet; ut is doar gloepense hiet en ut ett'n bedarft terwiel je d'r noar kiekt ....! Groeten uut Grunn.

• 29 Juli 2011 - 20:37

Johan En Linda:

Shoah! Wij hebben weer lekker weekend en het begint redelijk mooi weer te worden volgens mij!! Tot snel en have fun!

Xx xx ons

• 30 Juli 2011 - 06:35

Mark:

Leuk he zo'n camping karretje met raampjes nu kun je er eindelijk zelf in zitten XD. die markt ziet er zo gezzeli uit maar het stink er dat is zeker minder. en Mam's en Diana (Verwen Harrie en Pieter ook maar eens hoor!! jullie lekker liggen en hun maar laten lopen >:D grappjuh!!) oke veel plezier nu.

Greetz,

Mark