Vrijdag 5-8-2011, onze 13e vakantiedag - Reisverslag uit Bali, Indonesië van hdpc kropopa - WaarBenJij.nu Vrijdag 5-8-2011, onze 13e vakantiedag - Reisverslag uit Bali, Indonesië van hdpc kropopa - WaarBenJij.nu

Vrijdag 5-8-2011, onze 13e vakantiedag

Door: hdpc

Blijf op de hoogte en volg hdpc

05 Augustus 2011 | Indonesië, Bali

Vrijdag 5 augustus, onze 13e vakantiedag.

Voor vandaag staat er een tour op het programma. We zullen een 2 tal tempels en de Batur vulkaan in Kintamani bezoeken. Eerst genieten we natuurlijk van ons ontbijt en daarna gaan we naar de receptie waar Komang onze chauffeur voor deze dag al op ons staat te wachten. We maken even kort kennis met elkaar en stappen dan de auto in. De rit gaat van Lovina naar Singaraja en dan verder langs niet te noemen plaatsjes. Komang is een gezellige prater en bereid om een beetje van de tour af te wijken op ons verzoek. We vragen hem om 1 rit naar een tempel te laten vervallen en in plaats daarvan ons het één en ander van bv. de rijstgroei te laten zien en te vertellen. Dat doet hij met alle plezier en volle overtuiging. Hij laat ons het proces zien van plant tot eindproduct op de ambachtelijke manier. Onderweg komen we marcherende kinderen tegen die oefenen voor de loop op Onafhankelijkheidsdag. Indonesië is onafhankelijk geworden op 17-8-1945, Deze looptocht is onderverdeeld in 3 afstanden: 17 km (18 t/m 25 jaar) 8 km jeugd t/m 12 jaar en 45 km voor 25 jaar en ouder. Deze afstanden symboliseren de datum 17-8-1945 zo vertelde Komang ons. Na Onafhankelijkheidsdag is Denpasar de hoofdstad van Indonesië geworden i.p.v. Singaradja. We bezoeken de Beji tempel (compleet met sarong) waar 1 x per jaar een ceremonie wordt gehouden voor het gunstig stemmen van de God Dewi 3 die ervoor moet zorgen dat de boeren een goede oogst hebben. Rijst kan maximaal 3 x per jaar geoogst worden afhankelijk van de beschikbare hoeveelheid water. Als er te weinig water is verdeeld de monnik het water onder de boeren. We gaan verder met de auto en zien kruidnagelbomen.
Komang stopt omdat hij kruidnagelplukkers bezig ziet en geeft ons de gelegenheid een foto maken. We rijden weer door en genieten van de prachtige vergezichten.
Komang geeft ons volop de gelegenheid om video en/of foto’s te maken. De rit gaat verder door de bergen met verschillende S-bochten en uiteindelijk komen aan bij het “Grand Puncak Sari” buffetrestaurant met uitzicht op de Batur vulkaan. We hebben hier heerlijk gegeten. We rijden na het eten verder naar beneden waar we een prachtig uitzicht hebben op het ”Batur meer”. Dan volgt de 2,5 uur durende rit terug naar Hotel Adirama via een bezoek aan een souvenirwinkel een supermarkt en de bank in Lovina. Bij het Hotel aangekomen boeken we Komang meteen voor a.s. maandag als onze chauffeur om ons dan naar Sanur te brengen. Het is inmiddels 21:00 uur we moeten ook aan de inwendige mens denken dus gaan we nu eten. Tot de volgende keer. Dit verslag kan helaas vanavond niet geplaatst worden op de site, omdat het Internet niet werkt, dus jullie lezen dit waarschijnlijk 1 dag later…

• 06 Augustus 2011 - 08:05

Mark:

mooie foto's die tempel ook! ik vindt dat echt heel mooi en dan te bedenken hoe maakten ze dat vroeger??? en de mensen doen ook ander werk als ons. zo zie je echt de verschillen in ons land en het land van hun.

ik hoop dat jullie nog veel plezier beleven,

Greetz,

Mark

• 06 Augustus 2011 - 12:39

Linda En Johan:

Mooie kleren hebben jullie ook aan! Hahaha! Tot snel, blijf er van genieten hè! Xxxx